An incident of 1852 is famous for the name of Gauraiyyashahi. It was time of British rule in India. The rumor spread that everybody in the jail will get food from same a kitchen and thus the religion of Hindu prisoners will be destroyed.Some said that the prisoners are being converted to Chirtianity by feeding them English bread. It was customary at that time to convert Hindus and feed them English Bread(called Pav) . That ‘s how also the term of ‘Pavwala’ for converted Christians coined.
At the same time there was a decree to break Kashi’s ‘Fatakbandi’ . This angered the people of Varanasi and matter got worse.
At the same order was issued to catch all the Bulls freed in Varanasi and to bring them to ‘Kanihaud’. Kanihaud was a place to collect all stray animals. The public began to oppose it.
Those days, devout Hindus of Gujarat, Kathiawad used to leave bulls in Varanasi, in the name of their ancestors as a part of ‘Vrikshotsarg’ ceremony. They also used to send some money for the fodder of these bulls. All the above said money used to came to Veereshwar and Bhau jani.
These bulls were marked with a Trident (Trishul of Lord Shiva) and were set to roam freely. They were considered holy and no one harmed them in any way. They were respected and considered a form of Lord Shiva.
The company government did not like the ‘Vrikshotsarg’ and bulls were caught and sent to Kanihoud. There were protests and also a riot on this issue. Collector Gavins called a meeting at Nati Imali with the help of Kotwal Pt. Gokulchand, to address the issue.
No agreement could be reached and the angry protesters started throwing Gauraiyya ( a conical smoking pipe traditionally made from fired clay ) from the nearby potter’s shop on the Collector and Kotwal’s team. Collector and his team ran and took shelter in safety. Many officers were injured in this incident. This incident is called ‘Gauraiyyashahi’. Peace was established with great difficulty.
The riots were stopped. Although the ‘Fatakbandi’ was demolished but the orders for catching marked Bulls of Vrikshotsarg were abated. This is a unique incident in history , never ever before Chillums were used as missile for a protest. 🙂
(References-Uttar Pradesh: Kashi Issue 1984, pp. 67, Dr. Bhanushankar Mehta)
गौरैयाशाही – काशी के इतिहास की एक अनोखी घटना
सन १८५२ की एक घटना गौरैयाशाही के नाम से विख्यात है। अफ़वाह फैली कि जेल में सभी को एक रसोईघर से भोजन मिलेगा और इस तरह हिंदु कैदियों का धर्म नष्ट किया जाएगा। उसी समय काशी की फाटकबंदी तोड़ने का भी हुक्म हुआ जिससे लोग और बिगड़ उठे।
उन्हीं दिनों वृषोत्सर्ग किये गये साँड़ पकड़ कमसरियट पहुँचाने का भी हुक्म जारी हुआ। जनता ने इसका विरोध करना शुरू किया। इनके तत्कालीन अगुआ भाऊ जानी तथा वीरेश्वर जानी थे। इसका खास कारण था।
उन दिनों गुजरात, काठियावाड़ तथा अन्य स्थानों के आस्तिक हिन्दू अपने पितरों के नाम जो साँड़ ‘वृषोत्सर्ग’ करके छोड़ते थे, उनके भूसे के लिए कुछ वार्षिक भेजा करते थे। उक्त सारी रकम वीरेश्वर व भाऊ जानी के पास आती थी। इसी से उन्होंने साँड़ों को कमसरियट पहुँचाने का विरोध किया, लेकिन इस विरोध का कोई असर नहीं हुआ।
इन सांडों को पवित्र समझा जाता था । उनकी पीठ पर त्रिशूल का निशान दागा जाता था और वे सर्वत्र घूमने के लिए स्वतंत्र थे। साक्षात भगवान शिव का स्वरुप समझे जाने वाले इन सांडों को कोई परेशान नहीं करता था
कम्पनी सरकार को ‘वृषोत्सर्ग’ पसंद नहीं आया और सांड पकड़ कर कानीहौद में बंद किये जाने लगे। से लेकर बलवा भी हुआ। कलेक्टर ग्राविंस ने पं. गोकुलचंद की सहायता से एक समझौता सभा नाटी इमली के मैदान में बुलाई।
समझौता न हो सका और क्रोधित समुदाय ने जनता कुम्हार की दुकान से गौरैया (मिट्टी की चिलम) उठा-उठाकर कलेक्टर और पं. गोकुलचन्द कोतवाल पर फेंकने लगी। और वे लोग त्रस्त हो कर भाग लिए। कई अफसर इसी हुड़दंग में घायल हो गये। इसी कांड को ‘गौरैया शाही’ कहते हैं। बड़ी मुश्किल से शांति स्थापित हुई।
नतीजा यह हुआ कि फाटक बन्दी तो तोड़ दी गयी, लेकिन दगे साँड़ों का पकड़ा जाना रोक दिया गया। इतिहास गवाह है कि किसी भी संघर्ष में इस तरह से ‘चिलम’ ने ‘मिसाइल’ का रूप नहीं ग्रहण किया था।
(सन्दर्भ-उत्तर प्रदेश:काशी अंक १९८४, पृ. ६७ डॉ. भानुशंकर मेहता)
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