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अक्षय-ब्रह्म राम – भगवान परशुराम

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आज अक्षय-तृतीया के पावन दिन पर आइये जानते हैं कि अक्षय-ब्रह्म हैं कौन, जो वास्तव में अक्षय हैं! Today, on the auspicious day of Akshaya-Tritiya, know the Akṣaya (the immutable, imperishable) Brahm, who is truly Akṣaya!

अक्षय्यं मधुहन्तारं जानामि त्वां सुरेश्वरम् ।
धनुषोऽस्य परामर्शात् स्वस्ति तेऽस्तु परंतप ॥

(श्रीवाल्मीकि रामायण १.७६.१७)

akṣayyaṃ madhuhantāraṃ jānāmi tvāṃ surēśvaram ।
dhanuṣō’sya parāmarśāt svasti tē’stu paraṃtapa ॥
(Śrī Vālmīki-Rāmāyaṇa 1.76.17)

परशुराम भगवान् श्रीराम की वंदना करते हुए कहते हैं —
“हे श्रीराम! आपने जो इस वैष्णव धनुष को जो परामर्श अर्थात् आकर्षण कर ग्रहण करके इसपर प्रत्यञ्चा चढ़ाकर बाण का संधान किया है, इससे मैं निश्चयपूर्वक जान गया हूँ कि आप अक्षय-अविनाशी ब्रह्म, मधु-दैत्य के संहारकर्ता विष्णु के भी नियन्ता, देवों के भी देव हैं! आपकी जय हो!”


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Paraśurāma prays to Śrī Rām —
“O Śrī Rām! By the fact that You have attracted this bow of Vishṇu, bent it and mounted arrow on it, I have come to know that You are the Immutable Supreme Being, the controller of Vishṇu the eliminator of Madhu demon, and the god of gods. Hail to You.”

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मधुहन्तारं — मधुदैत्यं हन्ति विष्णुना तं विष्णोर्नियन्तारं इति, अर्थात् मधु-दैत्य के संहारक विष्णु के भी नियन्ता

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(मानो परशुराम जी कह रहे हों – “प्रभो! आपने शिव-धनुष को तोड़ दिया, और विष्णु के धनुष का आकर्षण करते हुए मुझे सर्वथा र्वीर्यहीन (विष्णु के तेज से भी हीन) कर दिया अर्थात् मुझमें विद्यमान विष्णु के तेज को भी वापस ले लिया, अब मैं जान चूका हूँ कि आप विष्णु के भी नियन्ता, देवों के देव, अक्षय-ब्रह्म हीं हैं!”

It appears Paraśurāma is telling – “O Lord! You have broken the divine bow of Shiva, now You attracted the divine bow of Vishṇu in Your hand and also made me completely splendor-less (by taking back the splendor of Vishṇu from me), therefore Now I have realized You are actually the Immutable Supreme Brahm, and the controller (Ishvara) of Vishṇu [and Shiva].”)

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जय श्री सीताराम!
Jai Śrī SītāRām!

Shri Rama

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